Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Likwidacja gimnazjów w Piotrkowie. Rodzice uczniów Gimnazjum nr 1 chcą, aby w budynku powstała SP

Karolina Wojna
Rodzice uczniów Gimnazjum nr 1 w Piotrkowie chcą, aby w budynku po zlikwidowanej szkole powstała podstawówka. Na razie miasto ma inne plany wobec szkoły
Rodzice uczniów Gimnazjum nr 1 w Piotrkowie chcą, aby w budynku po zlikwidowanej szkole powstała podstawówka. Na razie miasto ma inne plany wobec szkoły Dariusz Śmigielski
Panika w gimnazjach. Urzędnicy mówią, że pomysły zmian to... plotki. Władze miasta przedstawiły pierwsze pomysły na nową mapę szkół po likwidacji gimnazjów. Poza Gimnazjum nr 1, wszystkie szkoły mają zostać „wchłonięte” przez podstawówki lub liceum.

Gimnazjum nr 3 stanie się Szkołą Podstawową nr 3 - z której zostało wydzielone i z którą dzieli budynek. Gimnazjum nr 5 stanie się Szkołą Podstawową nr 2, która dziś jest najmniejszą podstawówką w mieście. Budynek Gimnazjum nr 4 zajmie Szkoła Podstawowa nr 10, dziś z siedzibą przy ul. Wojska Polskiego. Gimnazjum nr 2 albo zostanie wchłonięte przez IV Liceum Ogólnokształcące, albo stanie się nową szkołą podstawową. Takich planów nie ma na razie wobec mieszczącego się przy ul. Żwirki Gimnazjum nr 1 - nie wiadomo jeszcze, jak zostanie wykorzystany budynek po placówce, kiedyś będącej Szkołą Podstawową nr 18.

Takie, „bardzo wstępne” pomysły układu szkół po reformie edukacji, dyrektorom wszystkich placówek przedstawili prezydent miasta i jego zastępca.

Komentarze i opinie są różne, ale wśród tak nauczycieli, jak i rodziców uczniów, panuje wrażenie, że są niedoinformowani i że z nimi nikt nie rozmawia o zmianach, przez co pojawia się coraz więcej wątpliwości i strachu - tak o pracę, jak i o spokojną edukację dzieci.

Wyjątkowo trudna atmosfera od poniedziałku panuje w Gimnazjum nr 1. - Jest mi przykro, że tylko nasze gimnazjum zostanie zupełnie zlikwidowane. Nie chodzi o mnie, ale o moich nauczycieli - przyznaje dyrektor Elżbieta Miedzianow-ska, która w tym budynku - najpierw jako nauczyciel SP 18 - pracuje od 39 lat.

Rodzice gimnazjalistów wystraszyli się, że gimnazjaliści od przyszłego roku zostaną np. przeniesieni do innych szkół, bo miastu nie będzie opłacało się utrzymywać wielkiego gmachu dla 8, a potem dla 4 klas.

Choć Radosław Kaczmarek, kierownik referatu edukacji w urzędzie miasta, zaprzeczył takiej wersji, i zapewnił, że dzieci dokończą gimnazjum pod dotychczasowym adresem, to niepokój pozostał. We wtorek rano, w urzędzie stawiła się grupa nauczycieli i rodziców z „jedynki”, która oficjalnie złożyła pismo, aby w budynku przy Żwirki miasto utworzyło podstawówkę.

- Szkoła ma świetną bazę, obok jest stadion miejski - mówi mama jednego z gimnazjalistów obecna na spotkaniu.

Radosław Kaczmarek stara się tonować emocje zapewniając, że żadne decyzje jeszcze nie zapadły, że to nie są ani propozycje, ani pomysły tylko... plotki.

ZOBACZ FILM Zastępca MEN: wszystkie budynki po gimnazjach w Łodzi da się wykorzystać

- Tak to jest, jak się słucha plotek - komentuje, a to samo usłyszeli dzwoniący do magistratu rodzice. Jednocześnie Kaczmarek potwierdza, że takie informacje o łączeniach szkół dyrektorzy podstawówek, gimnazjów i liceów usłyszeli od... urzędników podczas oficjalnego spotkania tydzień temu. - To były bardzo wstępne ustalenia, hipotezy, które wynikają z naszej bardzo niewielkiej wiedzy co do rozprządzeń i założeń ministerstwa - dodaje Kaczmarek, który jest świadomy, że czasu na ustalenia jest coraz mniej, a bez jasnych wytycznych „z góry”, miasto nie może podjąć żadnych decyzji.

***
Nowa sieć szkół - już bez gimnazjów - zgodnie z nowymi wytycznymi ma być gotowa (uchwalona przez radnych) do końca marca 2017 roku.

W Piotrkowie urzędnicy na razie analizują liczbę dzieci obecnie uczęszczających do istniejących szkół podstawowych, jak i liczbę obecnych przedszkolaków. Z danych - co wpłynie na kształt nowej sieci oraz obwodów szkół w Piotrkowie - wynika, że we wschodniej części miasta jest więcej szkół a mniej uczniów, a w zachodniej odwrotnie.
Rodzice uczniów podstawówek także boją się reformy - zastanawiają się, jak miasto pomieści w szkołach nowe klasy - siódme i ósme.

  • Mój syn jest spoza rejonu, zależało mi, żeby chodził do tej podstawówki i co będzie za chwilę, gdy zostaną klasy VII i VIII, a dojdą nowe I i II? Już teraz jest ciasno, niektóre klasy chodzą na późniejszą godzinę - mówi mama ucznia SP nr 5, która boi się, że uczniowie spoza rejonu mogą być na siłę „przesuwani” do innych szkół.

***
Rodzice gimnazjalistów w jedynki złożyli do kuratora oświaty w Łodzi oficjalne pismo, w którym proszą o utrzymanie placówki w nowej sieci szkół, już po likwidacji gimnazjów.

Oto treść ich pisma:

W związku z zaplanowaną reformą edukacji i planowanym jej wejściem w życie od stycznia 2017 r. oraz przygotowaniem nowej sieci szkół w Piotrkowie Trybunalskim zwracamy się z ogromną prośbą do Pana Kuratora o pomoc w utrzymaniu naszej placówki według jednego z wariantów określonych w przepisach o reformie systemu edukacji.
Prośbę naszą motywujemy tym, że nowa szkoła miałaby doskonałe warunki lokalowe: 15 pracowni dydaktycznych, w tym fizyczno-chemiczna, biologiczna ( z możliwością prowadzenia zajęć w terenie w pobliskim parku i ogrodzie botanicznym), geograficzna (pracowni takich nie posiadają obecne szkoły podstawowe), 3 pracownie wyposażone w tablice interaktywne ( w tym 2 matematyczne - jedna z tablic zakupiona przez rodziców i sponsorów), nowoczesna pracownia utworzona w ramach projektu „ Moja wymarzona ekopracownia”, sfinansowana przez WFOŚ w Łodzi przy udziale Urzędu Miasta, w łącznej kwocie 40 tys. zł., zapewniająca edukację ekologiczną, dwie pracownie informatyczne, w tym jedna językowo – multimedialna.
Chcemy również zaznaczyć, że w okresie zimowym szkoła zapewnia uczniom regularny dostęp do miejskiego lodowiska i posiada własne łyżwy do dyspozycji uczniów. W roku szkolnym 2015/2016 Gimnazjum nr 1 przystąpiło do konkursu w ramach projektu: Regionalny Program Operacyjny Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020, który przeszedł pozytywną weryfikację i czeka na realizację od września 2017 r.
Kolejnym pomyślnie zweryfikowanym zamierzeniem jest „ Modernizacja boiska szkolnego” w ramach projektów „Budżet obywatelski.” Realizacja projektu została zablokowana przez Urząd Miasta ze względu na planowaną na 2017 rok termomodernizację budynku. Szkoła posiada nową salę gimnastyczną z osobnym węzłem sanitarnym, bibliotekę z Multimedialnym Centrum Informacji, które w tym roku zostało doposażone w nowy sprzęt komputerowy. Dysponujemy także świeżo wyremontowaną świetlicą z Centrum Projekcji Multimedialnych, pełniącą również rolę stołówki z nowoczesnym zapleczem kuchennym ( z 2016r r.), przygotowującym codziennie świeże obiady dla ponad 90 osób.
Obiekt jest w bardzo dobrym stanie technicznym, zlokalizowany w korzystnym miejscu, w południowej części miasta. Zarówno warunki lokalowe jak i kameralność szkoły sprzyjają zapewnieniu bezpieczeństwa uczniom, również tym najmłodszym.
Przed 17 laty funkcjonowała tu Szkoła Podstawowa nr 18, której obwód był bardzo rozległy, obejmujący obszar od ulic: Roosevelta, Wronia, Graniczna, Żwirki, Przemysłowa z nowym osiedlem domów, Parkowa, Stodolniana i dalej na wschód po ulice Świerczowską, Zalesicką, Przedborską i Krakowskie Przedmieście, co mogłoby stanowić nowy obwód dla szkoły podstawowej. Pragniemy nadmienić, że od wielu lat nasza placówka cieszy się ogromnym zainteresowaniem i sympatią uczniów spoza miasta Piotrkowa Trybunalskiego ( Milejów, Longinówka, Cekanów, Janówka, Rozprza, Witów, Poniatów, Przygłów a nawet Sulejów). Uczniowie ci stanowią przynajmniej jeden oddział na każdym poziomie edukacyjnym.
Szkoła działa bardzo prężnie na arenie międzynarodowej. Możemy pochwalić się cykliczną, wieloletnią wymianą uczniów ze szkołą w Wennigsen (Niemcy). Mamy również podpisaną umowę o współpracy ze szkołą w Zagubicy (Serbia). Jako jedyna szkoła w powiecie piotrkowskim, nasze Gimnazjum bierze aktywny udział w międzynarodowym pisaniu listów ze wsparciem dla tzw.więźniów sumienia Amnesty International.
Szkoła jest czynna do późnych godzin wieczornych dla wszystkich mieszkańców miasta, chcących wesprzeć akcję.
Nie sposób wymienić w tym miejscu wszystkich inicjatyw i uroczystości o charakterze miejskim, w które bardzo chętnie się angażujemy. Wystarczy wspomnieć organizację uroczystości w Parafii NNMP (coroczne obchody rocznicy urodzin św. Jana Pawła II, 1050- lecie Chrztu Polski), czy w Muzeum Okręgowym w Piotrkowie Trybunalskim.
W zakresie wychowania uczniów w duchu ideałów humanistycznych, patriotycznych i religijnych, każdego roku w rocznicę odzyskania niepodległości organizujemy Wielki Test z Historii dla uczniów i nauczycieli wykorzystując platformę e- learningową. Inną formą obchodów jest Dzień Barw Narodowych, w którym nauczyciele i uczniowie noszą miniatury Flagi Narodowej. Reprezentacja szkoły z pocztem sztandarowym uczestniczy w mszach świętych w kościele O. O Bernardynów i uroczystościach miejskich. Każdego roku uczniowie mają organizowane wycieczki do Sejmu, Senatu i Muzeum Powstania Warszawskiego. Forma ta jest doskonałym upoglądowieniem omawianych treści w procesie dydaktyczno- wychowawczym. Podobną funkcję pełnią lekcje organizowane z udziałem edukatora IPN, czy cykliczne lekcje patriotyczne z okazji obchodów uchwalenia Konstytucji 3 Maja. W zakresie wychowania patriotycznego sprawujemy stałą opiekę nad pomnikami Powstańców Styczniowych i ofiar Katynia. Przez ponad 10 lat byliśmy organizatorem gimnazjalnego konkursu na temat ,,Gdybym był radnym…”, którego celem było zaangażowanie młodzieży w działania na rzecz lokalnej społeczności i twórczego spojrzenia na sprawy swojego środowiska.
W hołdzie dla Żołnierzy Wyklętych, którzy oddali swe życie za wolność i niepodległość Polski walcząc z totalitaryzmem zorganizowaliśmy koncert ,, Żołnierze niezłomni. Podziemna armia powraca.” Ponadto uczniowie naszej szkoły przygotowali montaż teatralno-multimedialny, którego motywem przewodnim był Chrzest Polski, zaprezentowany podczas mszy św. w intencji Ojczyzny.
Oprócz tego szkoła ma bardzo dobrą kadrę przygotowaną do nauczania wszystkich przedmiotów: łącznie 39 nauczycieli, wszyscy z wyższym wykształceniem, w tym wielu posiada wykształcenie dwu- i wielokierunkowe. Nasza kadra to doświadczony, zdolny, prężnie działający zespół tworzący atmosferę przyjazną dla uczniów i rodziców.
W środowisku jesteśmy odbierani jako placówka otwarta na wszelkie problemy i gotowa do pomocy każdemu uczniowi i rodzicowi, zapewniająca wysoki poziom bezpieczeństwa o czym świadczą chociażby wyniki ewaluacji zewnętrznej, przeprowadzonej w 2014 r.( ocena A ). Dyrekcja i nauczyciele znają środowisko, a współpraca z rodzicami układa się bardzo dobrze. Mamy całkowite zaufanie, że ten zespół wdroży w pełni zadania reformy dla dobra naszych dzieci i środowiska lokalnego.
Zrozpaczeni stajemy przed faktem braku możliwości utrzymania naszej placówki w nowej sieci szkół. Z rozmów przeprowadzonych z przedstawicielami władz miasta wynika, że jako jedyni w mieście „jesteśmy w bardzo trudnej sytuacji z uwagi na brak pomysłu” na naszą szkołę. Wszelkie proponowane przez nas i rodziców uczniów rozwiązania niestety nie zyskały aprobaty władz. Zarówno pomysł na przeniesienie części klas ze szkół podstawowych mieszących się w naszym rejonie, z których jedna liczy 27 oddziałów i już dziś pracuje w systemie dwuzmianowym, jak i z drugiej ze szkół, która także liczy 27 oddziałów, okazuje się niemożliwe. Również przeniesienie klas z sąsiadującego z nami Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 nie jest brane pod uwagę, pomimo dużej liczby uczniów; czy wiele innych proponowanych rozwiązań i możliwości.
Wobec powyższego mamy podstawę sądzić, że władze naszego miasta mają swoje plany związane ze wspaniałą lokalizacją, pięknym terenem i budynkiem, w którym mieści się nasza szkoła, nie licząc się z uczniami, rodzicami i nauczycielami, pozwalając tym samym na zaprzepaszczenie skrupulatnie budowanej przez wiele lat tradycji, atmosfery i opini w środowisku lokalnym. Wiele osób widzi potencjał w przekształceniu naszej placówki, nie widzą natomiast tego tylko władze naszego miasta a wypowiadanie „argumentu”, że „miasto nie ma pomysłu” na naszą szkołę jest absurdalne, wystarczy zastosować jeden z wariantów MEN; mamy do tego zespół uwarunkowań i przytoczone argumenty.
Nie można nie docenić walorów obiektu i dorobku dawnej szkoły podstawowej i obecnego gimnazjum i pozbawić dzieci z całej południowej części miasta Piotrkowa dostępu do placówki – obiektu, który był dla nich budowany. Czym to jest uzasadnione?
Do argumentacji naszej dodać należy fakt, że planuje się w mieście organizację szkół o nowej strukturze także w starych obiektach z okresu międzywojennego w systemie wielozmianowym.
Trudno nam uwierzyć, że pomysł likwidacji punktu szkolnego w naszym obiekcie zrodził się w organie samorządu, wbrew oczekiwaniom dzieci, rodziców i nauczycieli.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na piotrkowtrybunalski.naszemiasto.pl Nasze Miasto