Rozpoczyna się budowa autostrady A1 od węzła Tuszyn do granicy województw łódzkiego i śląskiego

  • Dziennik Łódzki

Redakcja

W przyszłym tygodniu zaczną się pierwsze prace związane z budową autostrady A1. Utrudnienia najpierw pojawią się pomiędzy węzłami Tuszyn i Piotrków Trybunalski Południe, a także od węzła Radomsko do granicy z województwem śląskim. Na śląskim odcinku do Częstochowy prace są już zaawansowane. Odcinek od Tuszyna do Częstochowy jest jedynym brakującym fragmentem autostrady A1, biegnącej z północy na południe Polski. Przez cały okres budowy trasa będzie przejezdna. Droga będzie miała nawierzchnię betonową. Zakończenie prac powinno nastąpić w 2022 roku.

15 marca kończy się okres zimowy i wykonawcy mogą rozpocząć prace budowlane. W przyszłym tygodniu zaczną się utrudnienia w ruchu. Na początku będą wykonane tzw. przewiązki, czyli zjazdy z jednej nitki na drugą. To konieczne, ponieważ ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po jednej nitce. Na odcinku od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego Południe po jezdni wschodniej, natomiast od Radomska do granicy województwa po zachodniej. Do końca miesiąca będą ustawiane znaki, głównie ograniczenia prędkości. Prace budowlane mają rozpocząć się na przełomie marca i kwietnia.

Ruch po jednej nitce drogi będzie poprowadzony w systemie 2+1. To oznacza, że w kierunku Katowic ruch będzie odbywał się po dwóch pasach, a w stronę Łodzi po jednym. To możliwe, bo wykorzystany zostanie pas awaryjny. Gdy zakończy się budowa zamkniętej nitki autostrady, ruch zostanie na nią przeniesiony, aby zacząć prace na drugiej nitce.

- Każda budowa, nawet remont kuchni czy łazienki, powoduje utrudnienia. Tu też należy się z nimi liczyć - powiedział Maciej Tomaszewski, dyrektor łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Wprowadzenie ograniczeń prędkości spowolni ruch, ale kierowcy będą bardziej uważni i przejazd będzie bezpieczny.

Budowa autostrady A1 wiąże się z rozbiórkami lub remontami wiaduktów nad trasą. Część obiektów inżynierskich trzeba będzie zamknąć dla ruchu. W przypadku węzłów autostradowych zachowane będą relacje skrętne. W przypadku węzła Piotrków Trybunalski Południe powstanie gigantyczne rondo, jak mówią drogowcy z GDDKiA, będzie to największe rondo w Europie. Dzięki temu będzie możliwy ruch w każdym kierunku w miejscu, gdzie stara A1 krzyżuje się z drogą krajową nr 74.

Wszystkie relacje skrętne będą również na węźle Piotrków Trybunalski Zachód, gdzie A1 łączy się z S8. Węzeł zostanie rozbudowany. Obecnie jest przejazd z Warszawy do Katowic i z Łodzi do Katowic. Rozbudowa węzła spowoduje, że po zakońćzeniu inwestycji, jadąc z Warszawy będzie można skręcić do Łodzi. W przeciwnym kierunku też będzie umożliwiony przejazd.

Utrudnienia pojawią się w związku z wyłączeniem wiaduktu na Wojska Polskiego w Piotrkowie. Objazd o długości 4,3 km ma być poprowadzony ulicami Piotrkowa.

Dużo objazdów zostanie wprowadzonych również na odcinku od Radomska do granicy województwa. Nie ma tam węzłów, ale skomlikowanym obiektem do przebudowy jest most na Warcie. Utrudnienia pojawią się w Szczepocicach Rządowych. Na skrzyżowaniu z drogą powiatową będzie sygnalizacja świetlna. Nie będzie zjazdu z drogi krajowej nr 1 w drogę powiatową, ale z powiatowej będzie można wjechać na "jedynkę" w każdym kierunku.

W okolicy Radomska będzie duży objazd między miejscowościami Brodowe i Radziechowice Drugie. Objazd będzie liczył 12,9 km i ma prowadzić przez Radomsko i drogę krajową nr 42. Kolejny objazd dotyczy przejazdu przez "jedynkę" pomiędzy miejscowościami Szczepocice i Łęg.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała organizację ruchu w trakcie budowy dla dwóch z czterech odcinków autostrady A1. To odcinki najbardziej na północ (Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe, długość 15,9 km, koszt 478,9 mln zł) i na południe (Radomsko - granica województwa, długość 7 km, wartość 338,3 mln zł). Pierwszy z nich realizuje konsurcjum Budimex - Strabag, drugi firma Intercor. Fragment między węzłami Kamieńsk i Radomsko o długości 16,7 km ma zrealizować konsorcjum Strabag i Budimex za 573,1 mln zł. Natomiast odcinek od węzła Piotrków Trybunalski Południe do węzła Kamieńsk o długości 24,2 km nie ma jeszcze podpisanej umowy z wykonawcą. W poniedziałek 11 marca GDDKiA wyłoniła najkorzystniejszą ofertę, którą złożył Mirbud. Koszt tego odcinka to 857 mln zł. Umowa z firmą Mirbud powinna być podpisana w ciągu miesiąca.

Obecnie na terenie województwa łódzkiego znajduje się 121 km autostrady A1. Brakuje 64 km trasy, która wkrótce zacznie być budowana.

Wideo

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

19.03.2019, 15:55

i tylko zdjęcie węzła autostradowego jakby z innej bajki :)

18.03.2019, 10:53

MAPY DROGOWE PROGRAMÓW Z #NOWAPIĄTKAPIS

Hashtagi: #NowaPiątkaPiS #NowaArenaProgramowa

• NASZYM CELEM JEST DBANIE O ZWYKŁEGO CZŁOWIEKA, O RODZINĘ, O SZANSE ŻYCIOWE POLAKÓW I ICH PERSPEKTYWY.

• NASZYM CELEM JEST LEPSZE, ZASOBNE, EUROPEJSKIE ŻYCIE POLAKÓW, ŻYCIE NA POZIOMIE EUROPEJSKIM. Mamy wytyczoną drogę, wiemy, jak tam dojść.

• NOWA PIĄTKA PIS TO PROGRAM PRZEŁOMOWY DLA WSZYSTKICH POLAKÓW. Dzięki niemu będziemy tworzyć Polskę naszych marzeń. Polska będzie się rozwijać szybciej i będzie krajem jeszcze zasobniejszym, silniejszym, krajem, w którym wszyscy chcą żyć.

• NOWE PROPOZYCJE PROGRAMOWE PIS FINANSOWANE BĘDĄ M.IN. ZE ZMNIEJSZENIA LUKI VAT I CIT. Przykładowo:
 Zmniejszenie luki VAT przyniesie 4-6 mld rocznie.
 Niższe podatki od pracy, niższy CIT, mały ZUS, program Polska Bezgotówkowa i technologie ograniczające m.in. przemyt przyniosą w ciągu 2-3 lat 14-24 mld zł.
 Uszczelnienie NFZ polegające na wdrożeniu e-recept, e-zwolnień oraz i e-skierowań to 1-2 mld zł rocznie.
 Uszczelnienie Funduszu Ubezpieczeń Społecznych poprzez wdrożenie e-składki oraz e-zwolnienia to 2-3 mld zł rocznie.
 Impuls fiskalny Nowej Piątki to 3-6 mld zł rocznie.

• NOWA PIĄTKA PIS TO:

 RODZINA 500 od pierwszego dziecka. Od 1 lipca, dla wszystkich rodzin, w których jest jedno lub więcej dzieci, nie będzie progu finansowego, warunkiem otrzymania jest złożenie wniosku.

 MŁODZI Brak podatku PIT dla pracowników do 26. roku życia. Ulga obejmie wszystkich pracowników do 26 roku życia, którzy mają umowę o pracę / zlecenie, nie będzie dotyczyć osób prowadzących działalność gospodarczą.

 PRACA Obniżenie kosztów pracy. Podniesienie kosztów uzyskania przychodu oraz obniżenie PIT-u dla wszystkich pracujących.

 STARSI I SŁABI Emerytura . Dodatkowe 1100 zł dla każdego emeryta i rencisty rocznie, wypłata w maju, wypłata również dla osób, które pobierają emerytury cząstkowe.

 INFRASTRUKTURA Przywrócenie zredukowanych połączeń autobusowych. W Polsce w ciągu ostatnich kilkunastu lat połączenia autobusowe zostały zredukowane o połowę z prawie miliarda przejechanych kilometrów. Nie planujemy odtworzenia państwowego PKS, gminy i powiaty będą organizować przetargi na przewozy lokalne, w których każdy przewoźnik będzie mógł startować.

• BUDŻET PAŃSTWA JEST GOTOWY, BY SFINANSOWAĆ #NOWAPIĄTKAPIS. Nowelizacja budżetu nie będzie potrzeba i wystarczą przesunięcia wewnątrz już obowiązującej ustawy budżetowej.

• ROCZNY KOSZT programu odbudowy lokalnych połączeń autobusowych to ok. 800 mln zł, zwolnień z PIT do 26. roku życia - 2-3 mld zł, wyższych kosztów uzyskania przychodu 7-10 mld zł, Emerytury Plus - 9-10 mld zł, a uzupełnienia programu 500 plus - ok. 18,5 mld zł.

• DOTRZYMUJEMY SŁOWA. TO JEST FUNDAMENT NASZEJ POLITYKI, ŻEBY SŁOWA PRZEKUWAĆ W CZYNY. To nowa jakość, bo nasi poprzednicy wielokrotnie łamali dane Polakom słowa: podwyższyli wiek emerytalny, podwyższyli VAT, zabrali środki z OFE – mimo, że wcześniej obiecywali zupełnie coś innego.

17.03.2019, 20:00

Właśnie dzięki nim mamy autostradę od Berlina do Moskwy z Monachium do Kijowa oraz z Gdańska do Wiednia plus oczywiście Swinoujscie-Praga bardzo się cieszę teraz jak tylko mi się zachce to myk i już w Berlinie albo fake agent myk i już w Pradze po co to więcej budować i dzielić dzielić dzielić .

16.03.2019, 23:00

PO wybudowała 2 000 km autostrad, Kaczynsky 50 km.

16.03.2019, 22:58

Autostrady to budowała Platforma. Za Kaczyńskiego jest jedna wielka kpina a nie budowa.

16.03.2019, 13:26

Ile ten zły Kaczyński może nas dzielić. Jak nie przekop mierzeji to nowe autostrady, nowe linie kolejowe jakiś wielki port lotniczy niech jeszcze przenoszą jakaś agencje międzynarodowa do Polski albo będzie w Polsce olimpiada to będzie już koniec. Dlatego mój głos w następnych wyborach ma Pan Grzegorz Schetyna albo Pan Biedroń z Panem Rabiejem. Po co nam to wszystko

15.03.2019, 10:55

Radomsko stanie w korku bo DK91 bedzie zatloczona

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3