Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Spór o infrastrukturę rowerową w Sieradzu. Rowerzyści chcą mieć wpływ na to, co się buduje

Paweł Gołąb
Infrastruktury rowerowej z prawdziwego zdarzenia z drogami dla jednośladów w pierwszym rzędzie domagają się sieradzcy cykliści. Powód? Dotychczas stosowane metody ich zdaniem sprawy nie załatwiają, lepiej więc od razu pokusić się o kompleksowe rozwiązania. Rowerzyści apelują też, by ich głos był brany pod uwagę przy planowaniu kolejnych drogowych inwestycji. Co na to miasto?

Za przykład mało trafionego rozwiązania cykliści wskazują pas dla rowerów, który powstał niedawno wraz z chodnikiem przy ul. Bohaterów Września w Sieradzu. Grupa sieradzkich rowerzystów, domaga się wręcz, by usunąć znaki pionowe informujące o wydzielonej tu ścieżce.
- Bo to wymusza korzystanie z tej infrastruktury, która jest zwyczajnie wadliwa – mówi w ich imieniu sieradzanin Juliusz Góraj. - Ta ścieżka jest wykonana z kostki betonowej i do tego fazowanej, która jest wyjątkowo nieprzyjazna rowerzystom, bo wywołuje wibracje. Do tego wymusza się tu schodzenie z roweru. To po prostu dwukolorowy chodnik. Przeprowadzenie takiej inwestycji nieco na siłę utrudniło rowerzystom życie, a nie polepszyło ich sytuację na drodze. Warto na tym przykładzie rozpocząć szerszą dyskusję na temat infrastruktury rowerowej w Sieradzu, przyjęcia standardów jej budowy.
Prezes zarzadu Fundacji Normalne Miasto „Fenomen” w Łodzi Hubert Barański zaproszony przez sieradzan, by ocenił rowerową infrastrukturę w Sieradzu jest podobnego zdania. - Nie wiem komu ta ścieżka ma służyć. Piesi dostali wąski chodniczek, a cykliści traktowani są jak piesi na rowerach. Zapomniano, że rower w myśl prawa ruchu drogowego jest pojazdem. W tym przypadku, gdzie ulica jest szeroka, nie ma sensu separowania ruchu. Wystarczyłoby zabranie trzech metrów na dwa jednokierunkowe pasy dla rowerów. To rozwiązanie można przeprowadzić niewielkim kosztem, a jest wygodniejsze i bezpieczniejsze dla rowerzystów. No i nie przeszkadza się wtedy pieszym.
Co w przypadku arterii, gdzie takie wydzielenie pasów na jezdni nie jest możliwe? - Apelowałbym, by Sieradz dołączył do wielu europejskich miast i zaczął budować, ale nie ścieżki a drogi dla rowerów. Asfaltowe, bez krawężników, z normalnymi przejazdami, a więc bezpieczne i wygodne – _odpowiada gość z Łodzi. - Zachęcam do stworzenia rady konsultacyjnej z przedstawicielami środowiska rowerowego i opracowania dokumentu planistycznego określającego wymagane standardy, który byłby dołączony do każdego przetargu. Wykonawca będzie wówczas wiedział dokładnie, co miasto chce mieć w tym zakresie. Szkoda publicznych pieniędzy na stosowanie nieużytecznych rozwiązań. Tym bardziej mając na uwadze przyszłoroczny rower publiczny. Fajnie, by było nie tylko czym, ale i po czym jeździć.
Co na to Paweł Osiewała? Prezydent przypomina, że kilkanaście lat temu była opracowana dla miasta koncepcja ścieżek rowerowych i stosowane rozwiązania nie są wyrwane od rzeczywistości, bo spora część Sieradza została już za ich sprawą skomunikowana. Ale od dyskusji nie ucieka. _– Jesteśmy otwarci i chcemy rozmawiać.

Rower miejski już blisko

Skorzystać z rowerów miejskich uruchomionych w ramach dużego unijnego projektu obejmującego 10 miast województwa łódzkiego sieradzanie będą mogli prawdopodobnie już latem przyszłego roku.
O mocnym zaawansowaniu projektu informował niedawno w Sieradzu marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień. - Sieć roweru publicznego będziemy chcieli uruchamiać w przyszłym roku. Na realizację są przyznane pieniądze unijne i podpisana umowa w tej sprawie. W tej chwili w drodze negocjacji jest wybierany wykonawca i przyszły operator przedsięwzięcia.
Koszt całego projektu „Rowerowe Łódzkie” został oszacowany na 14,5 mln zł netto. Do dyspozycji mieszkańców 10 miast oddane zostaną 1.052 rowery. W Sieradzu będzie ich 104. Stacji rowerowych 12 w następujących lokalizacjach: Orlik koło SP nr 10, dworzec kolejowy PKP, Rynek, ul. Armii Krajowej, dworzec PKS, Wzgórze Zamkowe, Urząd Miasta Sieradza, stadion MOSiR, park Broniewskiego, rzeka Warta – ul. Portowa, skate-park przy ul. Maczka i dworzec PKP Sieradz-Warta.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sieradz.naszemiasto.pl Nasze Miasto