Zobacz zdjęcia - kliknij TUTAJ!
Nowa linia kolejowa w Dąbrowie Górniczej. PKP PLK czeka na uwagi
Przedsięwzięcie będzie realizowane w ramach programu Kolej Plus. Oprócz odtworzenia przystanku na Tworzniu, zakłada również modernizację torowiska łączącego Tworzeń ze Strzemieszycami, a także odbudowę istniejących kiedyś torów do Gołonoga. W efekcie z Tworznia i Strzemieszyc mamy łatwiej dotrzeć do Gołonoga czy centrum, skąd kursują pociągi m.in. do Katowic, Częstochowy i w dalsze miejsca.
– Dla Dąbrowy Górniczej odbudowa łącznika między stacjami w Gołonogu i Tworzniu będzie szansą na bezpośrednie skomunikowanie centrum naszego miasta przez linię 133 z Małopolską i Krakowem – podkreśla Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej
Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej swoje uwagi mogą przekazywać w ankiecie: online oraz w formie tradycyjnej (po wypełnieniu wysłać na adres [email protected] albo złożyć w Urzędzie Miejskim, w Biurze Obsługi Klienta – tam również można pobrać wersję papierową).
Konsultacje trwają do 6 maja. Odpowiedzi i uwagi mają być wykorzystane do uszczegółowienia projektu i opracowania optymalnego przebiegu linii kolejowej.
Kolej odbuduje przystanek na Tworzniu i wybuduje 4 kilometry nowego torowiska
W grudniu 2023 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały o podpisaniu umowę na zaprojektowanie połączenia kolejowego od Dąbrowy Górniczej Strzemieszyc przez Hutę Katowice do Gołonoga. Zadanie jest realizowane z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.
Odbudowany przystanek Dąbrowa Górnicza Tworzeń będzie połączony z drogą pieszo – rowerową na kładce wzdłuż al. Piłsudskiego i dostosowany do obsługi podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się. Komunikację ułatwią windy.
Linia zostanie przedłużona do przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg, skąd kursują pociągi w stronę Częstochowy i Katowic. Projekt obejmuje modernizację 3 km torów od Strzemieszyc do Huty Katowice oraz odbudowę 4 km torów i sieci trakcyjnej na odcinku od Huty Katowice do Gołonoga. Planowana jest przebudowa sześciu obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktu, przepustów). Bezpieczeństwo zwiększy modernizacja trzech i budowa dwóch nowych przejazdów kolejowo-drogowych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac projektowych w ramach zadania „Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p.odg.) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego D.G. Gołonóg”. Wartość zadania to 6 mln zł netto. Prace projektowe będą realizowane w latach 2024 – 2026. Budowę przewidziano na lata 2027 – 2029. Szacowana wartość całej inwestycji (prace projektowe i budowlane) to 116 mln zł.
Przystanek kolejowy na Tworzniu powstał w 1974 roku, kiedy budowana była Huta Katowice. Można było stąd dojechać nawet do Krakowa. Pasażerowie korzystali z tego przystanku do 2009 roku, a w 2013 roku został całkowicie zlikwidowany.
Na liście podstawowej Programu Kolej+ w województwie śląskim jest osiem projektów o szacowanej wartości ponad 2 mld zł.
Program Kolej+ zaplanowano do realizacji do 2029 r. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?