Bez ściemniania. Miasto dla ludzi, nie dla reklam

Paweł Larecki
Paweł Larecki, felietonista
Paweł Larecki, felietonista Archiwum prywatne
Miałem sen: miasto moje, a w nim... ład wizualny, bez tych szpetnych reklam!

Przecież nawet te Trakty Wielu Kultur, wyznaczone za ciężkie pieniądze, giną pod szmatami chaosu, brudu i brzydoty. Żądza zysku mnoży panoszące się nachalnie reklamy, często głupie. Kamienicznicy, sklepikarze, restauratorzy, organizatorzy różnych imprez, jak i olbrzymie koncerny - prawem kaduka - zawłaszczają sobie przestrzeń publiczną, robiąc z niej miejsce do zachwalania swych towarów i usług. W Piotrkowie, jak i większości miast Polski, walka o prawo obywateli do życia w ładzie jest przegrana z kretesem - jarmarczno-pstrokata szpetota triumfuje.

Wzywam jednak piotrkowian do czynnego zrywu, najlepiej w ślad za władzami Krakowa, które wyliczyły szczegółowo, czego u nich na Starym Mieście nie wolno w przypadku kiosków i knajpek, elewacji, chodników, okien, bram, witryn sklepowych, świateł, a nawet powietrza (nie wolno wieszać niczego między budynkami).

Byłem, widziałem: dziadostwo znikło, choć pierwsze, trudne kroki prezydent Majchrowski nareklamiarskim froncie poczynił jeszcze w roku 2002. Teraz reguły są tam ściśle określone: dopuszcza się tylko informacje o najemcach lokali - szyldy, tabliczki informacyjne, znaki firmowe - w określonych miejscach i gabarytach. Reklam nie wolno wieszać niżej, niż 2,5 m. Wprowadzono zakaz używania neonów i mocowania więcej, niż jednej reklamy dla jednego przedsiębiorcy.

Prawne przywracanie estetyki zacząć musimy od powiązania planu zagospodarowania przestrzennego z utworzeniem parku kulturowego. Ustawa z 2003 r. umożliwia organizowanie parków kulturowych służących ochronie zabytków, ale np. art. 17 pkt 3 mówi, iż na terenie parku można ustanowić zakazy "umieszczania tablic, napisów, ogłoszeń reklamowych i innych znaków niezwiązanych z ochroną parku". Po porady można też skoczyć do Sopotu, gdzie już widać sukcesy w walce z reklamową wolną amerykanką.

Odszedł w tych dniach, mocno przedwcześnie, znany piotrkowianin Henryk Załoga - mistrz masarski. O wędlinach wiedział wszystko, ale konsumenci cenili sobie przede wszystkim to, że wytwarzał je uczciwie, w przeciwieństwie do tego chłamu, który schodzi z taśm produkcyjnych koncernów mięsnych. Na szczęście, tradycje ojca kontynuuje syn Paweł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Apple

Apple MacBook Pro 13,3"/M2/8GB/256GB/macOS Space Gray (MNEH3ZEA)

26 649,72 zł6 220,99 zł-77%
miejsce #2

ASUS

Asus E510 15,6"/N4020/4GB/128GB/Win11 (E510MA-BR580WS)

2 155,95 zł1 299,00 zł-40%
miejsce #3

Apple

Apple MacBook Pro 16,2"/M1 Pro/16GB/512GB/MacOS (MK183ZEA)

16 469,00 zł11 699,99 zł-29%
miejsce #5

Acer

Acer Aspire 3 15,6"/i5/8GB/512GB/Win10 (NX.ADUEP.001)

2 090,00 zł1 999,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak ważna jest technologia i bezpieczeństwo w pracy zdalnej

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na piotrkowtrybunalski.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie