Ale nie o takiej kolorystyce - najgorszej z możliwych, bo jeszcze przemieszanej po prostu z brudem i zaniedbaniem - jest tutaj mowa. Pomysł co z tym fantem zrobić, i wcale nie tak wielkim znów nakładem sił i środków, przyszedł z… Holandii i to już 20 lat temu!
Holenderskie artystki, Leidi Haaijer i Eveline Vermeulen, uczestnicząc kilkakrotnie w Międzynarodowych Spotkaniach Artystycznych „Translacje”, próbowały nas przekonać, że Piotrków może być tak przyjazny dla wzroku, jak kolorowe, wychuchane miasteczka w ich kraju. Przeanalizowały one dokładnie, jak traktuje się przestrzeń publiczną w kulturach holenderskiej i polskiej. Porównały sposoby zastosowania kształtów i kolorystyki do „zabudowywania” przestrzeni miejskich.
Tak zrodziła się „Kampania koloru - formowalny produkt”. Gdzieś nawet leżą płyty CD z tym programem, pełnym pomysłów, sugestii rozwiązań przestrzennych i bogatej palety barw dla projektantów i wykonawców, którym leży na sercu estetyka miasta. Kolory mogą być ciepłe, zimne, spokojne, alarmujące, eleganckie, żywe, harmonijne, a ich kombinacje dają przedziwne często efekty i bez wątpienia wpływają na atmosferę miejsc, budynków mieszkalnych i publicznych, czy na charakter nawet takich elementów, jak balustrady balkonów, ogrodzenia, bramy.
To samo dotyczy kiosków, pomników i innych „mebli ulicznych”. A czy ktoś pomyślał, że chodnik może kolorystycznie współgrać z fasadami kamienic? Barwy mogą doskonale uzupełniać się z naturalnymi kolorami trawników, krzewów i drzew, całych skwerów. W takich „pomalowanych” miastach ludziom żyje się wygodniej. Ba, żyjący w ładnym otoczeniu mieszkańcy skuteczniej zadbają o porządek w swojej okolicy! Program „Kampania koloru” z powodzeniem może inspirować również do projektowania wnętrz, a nawet odzieży! Więc przyznawać się, w szufladzie czyjego biurka leży ten CD-ROM?
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?