Dwa ronda powstały w ramach przebudowy ul. ks. J. Popiełuszki, następne dwa - na Krakowskim Przedmieściu. Ruch okrężny planuje się na kolejnych skrzyżowaniach, choć na dziś nie są to inwestycje z określonymi terminami realizacji. Na ronda miałyby docelowo zostać przebudowane połączenia ulic Głowackiego-Krakowskie Przedmieście, Częstochowska-Popiełuszki oraz Sieradzka-Ciepłownicza.
To pierwsze rondo miałoby powstać we współpracy dwóch samorządów - gminy jako zarządcy Krakowskiego Przedmieście i województwa, które zawiaduje ul. Głowackiego. W ostatnim czasie do ratusza wpłynęła z Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi robocza wersja umowy określającej zasady realizacji inwestycji. Burmistrz Paweł Okrasa mówił, że samorządy mają złożyć się po połowie na wykonanie dokumentacji technicznej i wykup nieruchomości. Natomiast roboty budowlane województwo jest gotowe sfinansować w 70 proc., pozostałe 30 proc. byłoby na barkach gminy. Najbliższy czas pokaże, czy samorządy dojdą do porozumienia.
Pomysł budowy ronda na wylocie z Krakowskiego Przedmieścia ma już długą historię. Wcześniejsze przymiarki do inwestycji rozbijały się o brak porozumienia z właścicielem budynku kolidującego z rondem. Po oddaniu do użytku obwodnicy północnej w 2017 r. ulica Głowackiego zmieniła zarządcę – z drogi kategorii krajowej stała się wojewódzką.
Na etapie projektowania jest rondo na skrzyżowaniu ulic Częstochowskiej i Popiełuszki. To kolejny punkt w mieście, na którym płynność i bezpieczeństwo ruchu pozostawia do życzenia. Z jednej strony ciężko wyjechać w Częstochowską, z drugiej kierowcy jadący Częstochowską od centrum często muszą odstać swoje, by skręcić w Popiełuszki, przez co tworzą się zatory.
Pierwotny pomysł na to skrzyżowanie zakładał sygnalizację świetlną. Takie rozwiązanie przewidziano w dokumentacji projektowej południowego odcinka tzw. drogi zbiorczej (przedłużenie ul. Popiełuszki do DK45 w Gaszynie), który powstał kilkanaście lat temu jeszcze za burmistrza Mieczysława Majchra. Pod koniec 2021 r. władze miasta zleciły aktualizację projektu, m.in. w zakresie skrzyżowania Popiełuszki-Częstochowska.
Perspektywy dla budowy drogi od Częstochowskiej do Gaszyna są wprawdzie mgliste, jednak w tym przypadku budowa samego tylko ronda miałaby swoje uzasadnienie. Pytanie tylko, jakim kosztem? Odpowiedź na to pytanie poznamy po wykonaniu projektu. Wiadomo, że inwestycja wiązałaby się z koniecznością wyburzenia jednego z budynków.
- W ostatnim czasie odbyliśmy robocze spotkanie w Łodzi i teraz projektant wystąpi o oficjalne uzgodnienia. Widzimy możliwość wybudowania samego ronda, niezależnie od przedłużenia ul. Popiełuszki – mówi Maciej Preś, naczelnik wydziału inwestycji i rozwoju UM w Wieluniu.
Jeśli chodzi o drogą zbiorczą, to władze miasta traktują priorytetowo odcinek północny - od Warszawskiej do Sieradzkiej. Integralną częścią projektu jest przebudowa na rondo skrzyżowania Sieradzka-Ciepłownicza. Realizacja tej wielomilionowej inwestycji wymaga jednak finansowania zewnętrznego, którego gminie dotąd nie udało się zdobyć.
Nowy etap wojny. Pierwszy ukraiński nalot na Rosję
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?