Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Światowy Dzień Roweru: Nowa ścieżka rowerowa wokół Bugaja w Piotrkowie [ZDJĘCIA]

kw
Nowa ścieżka rowerowa wokół Bugaja w Piotrkowie. Jak się nią jeździ?
Nowa ścieżka rowerowa wokół Bugaja w Piotrkowie. Jak się nią jeździ? Dariusz Śmigielski
3 czerwca przypada Światowy Dzień Roweru. Z tej okazji przejechaliśmy się najnowszą ścieżką rowerową w Piotrkowie - szlakiem wokół jeziora Bugaj, który powstaje w ramach budżetu obywatelskiego. Ścieżka cieszy rowerzystów, których nie brakuje na tym odcinku, ale cykliści mają też swoje uwagi do nowej drogi. Została wyłożona kostką, co jest już rzadkością, a w wielu miejscach na ścieżce wysypany jest piach, który powoduje ryzyko poślizgu i wywrotki.

Światowy Dzień Roweru: Nowa ścieżka rowerowa wokół Bugaja w Piotrkowie [ZDJĘCIA]

Nową ścieżką można dojechać od ul. Wierzeje do skrzyżowania ulic Porannej i Roślinnej. W ramach inwestycji w pobliżu tamy powstał parking samochodowy, a wzdłuż ścieżki pojawiły się stojaki na rowery, ławki, kosze na śmieci czy stacja napraw dla jednośladów. Drugi etap obejmie budowę odcinka wzdłuż wschodniego brzegu jeziora Bugaj do ul. Rusałki.

Wraz ze ścieżką powstał także chodnik. Cała inwestycja, realizowana w ramach budżetu obywatelskiego, czyli wskazana i wybrana przez mieszkańców Piotrkowa, to pierwszy etap zagospodarowania terenów wokół Bugaja.

W Urzędzie Miasta Piotrkowa powstała koncepcja urządzenia terenów przy zbiorniku - zostaną one podzielone na trzy strefy: rekreacyjno-wypoczynkową, użytku ekologicznego i strefę spokoju. Miasto stara się o pieniądze zewnętrzne na realizację tej koncepcji.

Na samej ścieżce, która została oddana w grudniu, jest spory ruch. Rowerzyści są bardzo zadowoleni, że droga, którą od lat objeżdżali jezioro, została utwardzona. Mają jednak zastrzeżenia do samego wykonania inwestycji. Jak zwracają uwagę - dziś odchodzi się od budowy ścieżek z kostki. Polbruk jest droższy od nawierzchni bitumicznej, a przede wszystkim mniej trwały. Kostka ma tendencję do zapadania się, a w szczelinach często wyrasta trawa, której korzenie dodatkowo niszczą tę nawierzchnię.
Asfalt jest nie tylko trwalszy, ale i bezpieczniejszy dla rowerzystów. Kostka ma mniejszą przyczepność niż droga asfaltowa, co wpływa na długość drogi hamowania. Nawierzchnia asfaltowa nie naraża również rowerzystów na wstrząsy.

Ponadto budowę ścieżek z asfaltu zalecają specjaliści m.in. raport GDDKiA z 2012 roku.

Dlaczego w Piotrkowie wokół Bugaja powstała jednak droga z kostki?

- Ze względów ochrony środowiska i ekologii nie mogliśmy w tym miejscu zastosować asfaltu - wyjaśnili w 2019 roku pracownicy Biura Inwestycji i Remontów UM Piotrkowa.

Rowerzystów korzystających z nowej ścieżki martwi dodatkowo wysypany na drodze piach. W niektórych miejscach jest nierównomiernie rozgarnięty i stwarza zagrożenie dla rowerzystów, zwłaszcza tych jadących z dużą prędkością. W miejscu gdzie jest duże nachylenie - co wymusza hamowanie - oraz ostry zakręt, piasek wpływa na przyczepność roweru do podłoża, czyli rowerzyści ryzykują wpadnięciem w poślizg i upadkiem.

od 7 lat
Wideo

echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na piotrkowtrybunalski.naszemiasto.pl Nasze Miasto