Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wielkanoc na starych zdjęciach. Tak kiedyś obchodziło się święta wielkanocne także w naszym regionie - ARCHIWALNE ZDJĘCIA

Redakcja
Narodowe Archiwum Cyfrowe
Święta wielkanocne obfitują w tradycje ludowe. Część z nich już zanika, są jednak i takie, które kultywuje się do dziś. Mieszkańcy święcą jajka, malują pisanki, a w lany poniedziałek oblewają się wodą. Narodowe Archiwum Cyfrowe przypomina wielkanocne zwyczaje - zarówno te bardziej, jak i mniej znane. Zobaczcie też, jak dawniej wyglądał m.in. dyngusowy wózek w regionie opoczyńskim.

Święta wielkanocne dawniej. Tak mieszkańcy święcili koszyki i malowali jajka

Święta Wielkanocne w Polsce obfitują w tradycje ludowe i różnią się w zależności od regionu. Na przykład w regionie opoczyńskim i rawskim, o czym pisał niegdyś historyk Andrzej Kobalczyk, przywołując publikację tomaszowskiego etnografa pt. „Z żywym kurkiem po dyngusie” prof. Tadeusza Seweryna z 1928 roku, czas zdobienia kurzych jaj trwał od Wielkanocy aż do Zielonych Świątek. Wiązano z tym zwyczajem nadzieje, które przynosiła rozwijająca się wiosna.

Dawne zwyczaje wielkanocne

„Po długiej surowej zimie, po długim, nudnym poście zaczynają się wreszcie dni, w których nie ma grzechu zabawić się, zatańczyć, a nawet wysłać kawalerowi na imieniny z kopę „krasunek”. On znowu odwzajemnia się dziewczynie „na muzyce”, bo i potańczyć z nią i do domu odprowadzić, a może i „wciubiosek” (pierścionek) kupi” – pisał tomaszowski etnograf.

Dyngus i chodzenie z kurkiem

„W zachodniej stronie opoczyńskiego powiatu chodzi „po dyngusie z kurkiem” dwunastu chłopców. Trzech muzykantów: „skrzypista, basista i bębnista”; siedmiu nosi kosze na podarki i kije do wybijania taktu podczas śpiewu; jedenasty zwie się „kogutkiem”, gdyż wozi kogutka na wózku (…) Wózek kogutka stanowi wsparta na dwóch kółkach, drewniana rama, opasująca wygięte eliptycznie „gniazdo” z łubu lub tektury (…) W „gnieździe” siedzi opity wódką duży, grzebieniasty kogut i pieje pociesznie po pijanemu”.

„Wszystkie inne „kogutki”, czy to pieczone z ciasta, lepione z gliny czy rzezane z drzewa, a służące do ozdoby dyngusowego wózka, uważać należy za przeżytkową formę prawdziwego kurka, który w prastarej postaci dotrwał do naszych czasów we wsiach nadpilicznych powiatów: w piotrkowskiem, brzezińskiem, rawskiem i opoczyńskiem. Jest to, o ile dotychczas wiadomo, jedyna połać Polski, w której zachowały się resztki prawdziwego kurka, żywe fragmenty prasłowiańskiego misterium, które uszło uwadze naszych etnografów” – stwierdził prof. Seweryn.

Zobaczcie na archiwalnych zdjęciach, jak dawniej wyglądały wielkanocne zwyczaje w Polsce!

Wielkanoc na starych zdjęciach. Tak kiedyś obchodziło się św...

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na piotrkowtrybunalski.naszemiasto.pl Nasze Miasto