30 zł za egzamin teoretyczny i od 140 zł do nawet 245 zł za egzamin praktyczny w zależności od kategorii płacą kursanci, którzy podchodzą do egzaminu w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Piotrkowie. Od lat największym zainteresowaniem cieszy się kat. B, którą od początku roku do pierwszej połowy listopada zdawało 19,4 tys. osób. Niestety, dla 14,1 tys. z nich egzamin zakończył się wynikiem negatywnym.
Ile WORD zarabia na tych, którzy muszą podejść do poprawki? Jak informuje Bogusław Kulawiak, dyrektor WORD w Piotrkowie, przychody za egzaminy praktyczne (tylko w kat. B) wyniosły dotychczas 2,7 mln zł, z czego 1,9 mln zł pochodzi z egzaminów poprawkowych. To około 70 proc. przychodów WORD.
Czytaj także Jak wygląda zdawalność na prawko w Piotrkowie i dlaczego kursanci oblewają egzaminy?
- Dla WORD nie ma znaczenia czy to pierwszy, czy któryś z kolejnych egzaminów. Zaangażowania w przygotowanie egzaminu, koszt jego przeprowadzenia, zasady i kryteria ocen są takie same dla pierwszego egzaminu i każdego kolejnego - zapewnia Bogusław Kulawiak.
Z danych, które udostępnił nam piotrkowski WORD, wynika, że w porównaniu do ubiegłego roku, o około 3 proc. wzrosła liczba zdających pozytywnie egzaminy praktyczne i o niecały 1 procent egzaminy teoretyczne, ale patrząc na wszystkie kategorie całościowo.
Jeśli chodzi o egzaminy teoretyczne w kat. B, nadal nie zdaje co druga osoba i tendencja ta nie zmienia się od ub. r. W przypadku praktyki zdaje 2 proc. więcej osób, ale nadal jest źle, bo pozytywnie egzamin kończy tylko co trzeci kursant. Zazwyczaj egzamin kończy się już na placu.
Jeśli chodzi o pozostałe kategorie, to zarówno teraz jak i rok temu najlepsi w teorii są przyszli motocykliści (kat. A i A2) - zdaje aż 80 proc. Najgorzej radzą sobie 16- i 17-latkowie (kat. B1), zdaje co drugi. W praktyce znów najlepsi są motocykliści (kat. A2 - 69,5 proc. i AM - 76,11 proc.).
Warto dodać, że w marcu br. w polskim parlamencie pojawił się pomysł, aby pieniądze z egzaminów trafiały nie do WORD-ów, ale do Skarbu Państwa. Posłowie PiS chcą, aby ośrodki te były finansowane z publicznych pieniędzy. Miałyby one ustalać budżety z resortem infrastruktury i budownictwa lub wojewodami.
Prawie zdał egzamin
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?