Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uwaga na przedstawicieli dostawcy gazu oraz innych naciągaczy i oszustów

Aleksandra Tyczyńska
Bartłomiej Krasiński, rzecznik konsumentów ostrzega przed przedstawicielami nowego dostawcy gazu
Bartłomiej Krasiński, rzecznik konsumentów ostrzega przed przedstawicielami nowego dostawcy gazu
Pseudohandlowcy wprowadzają klientów w błąd, żeby w efekcie zmienili dostawcę gazu. Są też kolejne ostrzeżenia: uwaga na złośliwe oprogramowania i kurierów z umowami.

W ciągu mijającego tygodnia do biura Bartłomieja Krasińskiego, miejskiego rzecznika praw konsumentów w Piotrkowie Trybunalskim trafiły już trzy osoby oszukane przez przedstawicieli nowego dostawcy gazu. Krasiński nie ma wątpliwości, że naśladowcy będą się pojawiać, jak grzyby po deszczu.

- Tak było w przypadku nowych dostawców energii elektrycznej. Wmawiali ludziom, że PGE się dzieli, zmienia nazwę, albo, że elektrownia będzie zamykana i podsuwali do podpisania nowe umowy. I tu - w przypadku gazu - mamy podobny schemat działania - mówi Krasiński.

Przedstawiciele Centrum Energetycznego pukają do drzwi i „informują", że PGNiG będzie dzielić się na spółki, nastąpi zmiana nazwy, że w zasadzie mają do zaoferowania nową taryfę. Większość tak omamionych osób sądzi, że tak naprawdę nie zmienia dostawcy gazu (bo ten zmienia tylko nazwę) i jedynie zgadza się na nową taryfę. Wprawdzie klienci podpisują oświadczenia, że m.in. o zmianie dostawcy zostali poinformowani, ale to tylko jedna z wielu kartek w pliku dokumentów. O tym, że zmienili dostawcę dowiadują się, kiedy doczytają to, co podpisali.

- Rynek został uwolniony i każdy może wybierać dostawcę, ale w tym wypadku jest ewidentne wprowadzanie w błąd w celu złapania klienta - mówi rzecznik konsumentów.

W ostatnich dniach zanotowano też wzmożoną działalność oszustów podszywających się pod banki. Tydzień temu zaatakowany został mBank i jego klienci, teraz ktoś usiłuje uzyskać dostęp do kont klientów PKO PB. Bank ostrzega: „W internecie pojawiają się kolejne wersje złośliwego oprogramowania, które zainstalowane na komputerze użytkownika logującego się do serwisu internetowego PKO Banku Polskiego SA może zostać wykorzystane przez przestępców do realizacji nieuprawnionych transakcji z rachunków klientów banku". To oznacza, że klienci korzystający z zainfekowanego komputera, mogą mailowo zostać poproszeni o zatwierdzenie zmian w taryfie banku poprzez wprowadzenie kodu autoryzacyjnego. Mail z tego typu informacją jest fałszywy. Dla wielu osób może jednak wyglądać autentycznie, bo oszuści sprytnie wykorzystują fakt, iż bank faktycznie w tym momencie zmienia stawki opłat.

Zawał przez telefon
Niestety, wciąż - głównie starsi ludzie - dają naciągać się na pokazach garnków, materacy i.t.p. Niedawno piotrkowski rzecznik konsumentów był na rozprawie sądowej, na której na szczęście udało się wybronić ponad 80-letnią kobietę od płacenia za nakładkę na materac mającą chronić przed nowotworami.

Uważać trzeba też na operatorów telefonii komórkowej, którzy pod pretekstem sprzedaży nowej taryfy potrafią wcisnąć umowę o zmianę operatora, dostawcy energii, a nawet wart kilkadziesiąt złotych miesięcznie abonament na usługi medyczne przez telefon, w ramach którego klient może zadzwonić np. pod specjalny numer i sprawdzić, czy danym momencie nie ma przypadkiem zawału serca...

- Kurier tak sprytnie podsuwa kolejne dokumenty do podpisania, nie zostawiając przy tym umów, że ci ludzie dowiadują się o tym, kiedy przychodzą im wezwania do zapłaty - mówi Bartłomiej Krasiński.
współp. Piotr Brzózka

Nie płać za to
Piotrkowskie starostwo przestrzega przed oszustami podszywającymi się pod program powiatu „Twoje Serce, Twoim Życiem". Oszuści odwiedzają mieszkańców powiatu oferując im masaże i sprzęt rehabilitacyjny - jak twierdzą - w ramach programu „Twoje Serce, Twoim Życiem" i w rzekomo atrakcyjnych cenach, Tymczasem wszystkie działania (np. zajęcia fitness, nordic walking, czy badania i konsultacje lekarskie) w ramach programu są bezpłatne i dotyczą tylko profilaktyki, a nie leczenia chorób, urazów, czy rehabilitacji. Nie są też prowadzone indywidualnie. Starostwo radzi zgłaszać policji przypadki podszywania się pod wykonawców programu.

Rodzina 500+. Ministerstwo ostrzega
a Wnioski o świadczenia z programu 500 plus są bezpłatne, nie można żądać pieniędzy za pomoc w ich złożeniu lub wypełnieniu - informuje MRPiPS. To odpowiedź na sygnały o pojawiających się stronach internetowych, za pośrednictwem których za pobranie wniosku inkasowana jest opłata. To próby wyłudzenia pieniędzy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na piotrkowtrybunalski.naszemiasto.pl Nasze Miasto