Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Piotrkowska Kolej Wąskotorowa: Tak podróżowano w XX wieku między Piotrkowem a Sulejowem ZDJĘCIA ARCHIWALNE

Tyka
Kolejka wąskotorowa na trasie Piotrków - Sulejów woziła pasażerów przez blisko 90 lat
Kolejka wąskotorowa na trasie Piotrków - Sulejów woziła pasażerów przez blisko 90 lat Janusz Kubik/Udostęp. PKW/Fb
Piotrkowska Kolej Wąskotorowa (PKW) przez blisko 90 lat, w XX wieku, przewoziła pasażerów i towary na trasie Piotrków Trybunalski - Sulejów. To był bardzo popularny środek transportu, który wciąż jeszcze wielu wspomina z nostalgią. W galerii znajdziecie archiwalne zdjęcia piotrkowskiej kolejki wąskotorowej.

Piotrkowska Kolej Wąskotorowa: Tak podróżowało się w XX wieku między Piotrkowem a Sulejowem

Zdjęcia, które możecie obejrzeć w naszej galerii, udostępniamy dzięki uprzejmości administratorów strony na Facebook'u poświęconej Piotrkowskiej Kolei Wąskotorowej. Pochodzą z prywatnych zbiorów oraz zbiorów m.in. DawnyPiotrków.pl, Sulejów Historyczny, Piotrków Moje ukochane miasto, FotoPolska.eu oraz Koleje.wask.pl.

Historia Piotrkowskiej Kolei Wąskotorowej (Źródło: Archiwum Państwowe w Piotrkowie Trybunalskim)

Pierwsze plany budowy linii kolejowej łączącej Sulejów z Piotrkowem powstały w 1895 r. W 1896 r. Stanisław Psarski - właściciel majątku Janków w powiecie opoczyńskim - otrzymał pozwolenie na rozpoczęcie studiów nad budową kolei konnej. Pięć lat później powstała spółka akcyjna „Kopalnie i piece wapienne w Sulejowie” założona przez Psarskiego. Spółka miała się zająć przemysłową eksploatacją licznych złóż kamienia wapiennego.
Projekt budowy kolei wąskotorowej wzorowano na eksploatowanej na Bugaju pod Piotrkowem kolejki do przewozu gliny. Budowa kolei konnej była niezbędna ze względu na konieczność obniżenia kosztów transportu wapna i zły stan szosy sulejowskiej.
(...) Pozwolenie na budowę uzyskano dopiero w 1900 r. W październiku 1901 r. zatwierdzone zostały plany dotyczące trasy kolejki. Na trasie długości kilkunastu kilometrów wybudowano aż 10 mostów. Często prace związane z ich budową były zatrzymywane lub opóźniane ze względu na napotykane złoża torfu. W marcu 1902 r. ukończono budowę odcinka z Przygłowa do fabryki na Bugaju, a w maju dalszy odcinek od Starostwa do stacji towarowej kolei warszawsko - wiedeńskiej. Od pierwszych dni maja 1901 r. prowadzone były równoległe prace przy budowie linii telefonicznej wzdłuż trasy.
(...) W lipcu 1902 r. tabor był już prawie skompletowany a w jego skład wchodziły: **3 parowozy (Börsiga z fabryki w Berlinie), 60 wagonów towarowych i osobowych, w tym jeden z przedziałem pocztowym oraz 6 brankartów. Oprócz tego sprowadzono 4 wagony pullmanowskie osobowe.
W pierwszych dniach sierpnia 1902 r. dokonano próbnego przejazdu na trasie Uszczyn – Przygłów. W połowie sierpnia nastąpiło połączenie linii Piotrków-Bugaj. W październiku budowa kolejki dobiegła końca. W dniu 29 listopada uruchomiony został ruch tymczasowy, a z dniem 1 stycznia 1903 r. uruchomiono stały ruch towarowy i pasażerski. Właścicielami kolejki, której koszt budowy szacowano na około 500.000 rb. byli: baron Gustaw Taube prezes zarządu spółki kolejki wąskotorowej Piotrków-Sulejów, hr. Wiktor Sołtan współwłaściciel kolejki wąskotorowej Piotrków-Sulejów i koncesjonariusz Stanisław Psarski, pod którego bezustannym i bezpośrednim nadzorem inwestycja została zrealizowana.
Działalność kolejki sulejowskiej stopniowo ograniczano od połowy lat 80. ubiegłego wieku (przede wszystkim z przyczyn ekonomicznych). W 1986 r. zawieszono ruch pasażerski, a trzy lata później towarowy. Ostatni przejazd miał miejsce 17.07.1991.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na piotrkowtrybunalski.naszemiasto.pl Nasze Miasto