Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wysokie wydatki na administrację starostwa

Aleksandra Tyczyńska
Dariusz Śmigielski
Powiat piotrkowski znalazł się na szarym końcu rankingu oszczędnych powiatów. Z roku na rok w starostwie rosną bieżące wydatki administrację. Ostatnio o ponad milion.

Dopiero na 142. miejscu na 148 powiatów liczących ponad 75 tysięcy mieszkańców znalazł się powiat piotrkowski w rankingu Wspólnoty „Oszczędny Urząd”. Analitycy brali pod uwagę wydatki powiatów na administrację w przeliczeniu na 1. mieszkańca.

Od 2010 do tego roku wydatki na bieżące utrzymanie administracji powiatu wzrosły o blisko 2,5 mln zł. W przyszłym roku w porównaniu do tego zaplanowane wydatki są wyższe o kolejne ponad 1,1 mln zł. W 2016 r. na wynagrodzenia dla pracowników starostwa, koszty utrzymania siedzib (w czterech punktach miasta), obsługi i inwestycje w majątek zaplanowano w sumie ponad 12,1 mln zł.

Piotr Wojtysiak, wicestarosta piotrkowski zaznacza, że w ogólnym dziale wydatków na administrację są też takie, co do których powiat otrzymuje później refinansowanie. Np. około milion złotych to koszt administrowania (ogrzewanie, sprzątanie, ochrona i.t.p.) budynkiem przy ul. Sienkiewicza, należącym do kilku współwłaścicieli. - Te poniesione koszty w większości zwracają nam m.in. urząd miasta, kuratorium oświaty i urząd wojewódzki, ale w dziale wydatków już tego nie widać - tłumaczy.

W kwestii rankingów dodaje, że porównywać należy to, co jest porównywalne. - Naszym priorytetem jest efektywne zarządzanie kosztami w odniesieniu do jakości i dostępności świadczonych usług, dlatego od kilku lat korzystamy z profesjonalnego narzędzia, badającego wszystkie a nie tylko wybrane wskaźniki, porównując się 27 powiatami w Polsce, w tzw. Grupie Benchmarkingowej - mówi Wojtysiak dodając, że w tym rankingu powiat wypada bardzo dobrze. Podobnie jak w Ogólnopolskim Rankingu Związku Powiatów Polskich, gdzie za 2014 r. w kategorii od 60 do 120 tys. mieszkańców zajmuje 4. miejsce i 1. w woj. łódzkim.

- Moglibyśmy zawalczyć o lepsze miejsce także w rankingu „Wspólnoty”, ale to oznaczałoby np. w wydziale komunikacji zmniejszenie liczby stanowisk z ośmiu do czterech (różnie to bywa w innych powiatach), wydłużenie interesantom załatwienia sprawy i powrót do czasów, kiedy na korytarzach starostwa ciągnęły się długie kolejki oczekujących. I tak byłoby w każdym dziale, w geodezji czy w architekturze - obcięcie wydatków powodowałoby gorszą jakość i mniejszą dostępność usług - wyjaśnia.

Nie wszystkich przekonuje taka argumentacja, a wydatki na administrację kłują w oczy szczególnie w dyskusji o stanie powiatowych dróg i ich zimowego utrzymania. Wójt Woli Krzysztoporskiej Roman Drozdek wyliczył, że powiat piotrkowski wydaje na administrację o ponad 30 proc. więcej niż średnio wydają powiaty tej wielkości i gdyby je zredukował miałby ok. 3,8 mln zł. To pomnożone przez lata kadencji i środki zewnętrzne dałoby nawet 50 mln zł w ciągu kadencji na utrzymanie i inwestowanie w drogi . Dlatego też nie wszedł ze starostwem w porozumienie dotyczące zimowego utrzymania dróg. - Powiat oczekuje, że gminy ze swoich niewielkich budżetów wysupłają pieniądze, ale sam nie czyni oszczędności - mówi wójt Drozdek.

Z 11 gmin, trzy nie weszły w porozumienie dotyczące zimowego utrzymania dróg powiatowych na swoim terenie, trzy będą utrzymywać same, ale powiat zwróci pieniądze, a z pięcioma porozumienie polega na tym, że utrzymują drogi zimą, a powiat łata dziury wiosną.

Wicestarosta Wojtysiak podkreśla, że powiat nie przymusza gmin do partycypacji w kosztach akcji „Zima”. - W przypadku tych gmin, z którymi nie mamy porozumień, zapewniamy zimowe utrzymanie. Ponadto w mijającym roku, dzięki współpracy z gminami i pozyskaniu środków z programów krajowych, mieliśmy rekordowe wydatki na inwestycje drogowe - zaznacza.

O ograniczenie wydatków na administrację wójt Drozdek zaapelował do starosty podczas wrześniowego konwentu wójtów. Usłyszał wtedy, że starosta się nad tym pochyli...

Ile i na co chce wydać powiat?
W projekcie budżetu powiatu piotrkowskiego na 2016 r. po stronie dochodów zapisano prawie 65,5 mln zł, a po stronie wydatków ponad 65,8 mln zł.
Deficyt zostanie pokryty kredytami. W wydatkach bieżących największą pulę stanowią wydatki na wynagrodzenia pracowników starostwa i wszystkich jednostek podległych - ponad 31,3 mln zł. Na inwestycje ogółem planuje się przeznaczyć ponad 8,6 mln zł.

Na bieżące utrzymanie dróg powiatowych zaplanowano wydać w sumie nieco ponad 16 mln zł. W tym jest 3,2 mln zł na bieżące wydatki oraz ponad 12,7 mln zł na inwestycje, z tym, że powiat z własnych pieniędzy zamierza wyłożyć 2,9 mln zł, od gmin uzyskać prawie 3,2 mln zł oraz pozyskać z budżetu państwa prawie 6,4 mln zł. Trzy gminy za zimowe utrzymanie dróg mają dostać nieco ponad 68 tys. zł.

W dziale „administracja publiczna” zapisano łącznie ponad 13 mln zł. Z tego ponad 12,1 mln zł to koszt bieżącego utrzymania administracji starostwa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na piotrkowtrybunalski.naszemiasto.pl Nasze Miasto