Do remontu wiaty na peronie pierwszym piotrkowskiego dworca kolejowego oraz samego peronu od kilku lat przymierzają się PKP Polskie Linie Kolejowe. Dotychczas bezskutecznie, choć właśnie pojawiło się kolejne światełko w tunelu.
Przypomnijmy, że w ub. roku, podczas konferencji podsumowującej remont linii kolejowej na odcinku Częstochowa - Koluszki, ze strony spółki padły deklaracje, że w 2016 r. planowany jest remont zarówno peronu, jak i wiaty. Zapytaliśmy więc koleje państwowe, czy i kiedy planują wywiązać się z obietnic.
Jak mówi Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK S.A., właśnie trwa procedura przetargowa związana z tą inwestycją. - Otwarcie ofert zaplanowaliśmy na połowę września. Projekt prac został opracowany wspólnie z konserwatorem zabytków i zakłada zachowanie jego pierwotnego wyglądu. Roboty planujemy rozpocząć jeszcze w tym roku, natomiast zakończyć w przyszłym - dodaje Jakubowski.
Zarówno remont peronu, jak i historycznej wiaty wymagał pogodzenia ścisłych zaleceń konserwatorskich, eksploatacyjnych i technicznych związanych z wyeksponowaniem XIX-wiecznych podpór zadaszenia z nowymi przepisami. Zgodnie z nimi, wszystkie perony zostały podwyższone do 55 cm. W tym przypadku jednak takiej konieczności nie będzie.
- Peron pierwszy zostanie na takiej samej wysokości jak dotychczas, ale zostanie dostosowany do współczesnych wymogów - mówi Karol Jakubowski. - Będzie to powie-rzchnia antypoślizgowa, ale jednocześnie granitowa nawiązująca do starego wizerunku. Wiata zostanie natomiast odrestaurowana - dodaje.
Wszystkie prace zostaną wykonane za pieniądze własne PKP PLK przeznaczone na cele eksploatacyjne. Nie wiadomo jednak, ile taka inwestycja będzie kosztować, bo koleje nie chcą się zdradzać z tym przed przetargiem.
Warto dodać, że na peronie pierwszym zostanie również zainstalowanych siedem kamer monitoringu. Dotychczas monitorowany jest jedynie peron drugi.
Szczegóły związane z harmonogramem prac, czyli czy będą one prowadzone od razu na całym peronie, co będzie wymagało jego czasowego wyłączenia z użytkowania, czy odcinkowo, będą znane dopiero po rozstrzygnięciu przetargu. Jeśli chodzi o remont wiaty to dokumentacja projektowa została wykonana już w 2014 roku.
Przypomnijmy, że w ramach remontu linii kolejowej na odcinku Częstochowa - Koluszki zbudowano od nowa 43 perony, na których pojawił się monitoring,wymieniono 160 kilometrów torów i 80 km sieci trakcyjnej oraz przebudowano 21 przejazdów.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?