Kiedy powstanie obwodnica Srocka? GDDKiA podaje termin i rekomendowany przebieg [MAPA]
O obwodnicy Srocka mieszkańcy tej miejscowości mówią od ponad dekady. Konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy wybrali preferowanych przez nich wariant przebiegu obwodnicy, odbyły się w 2010 roku. Od tego czasu dla Srocka niewiele się zmieniło, bo obwodnicy ciągle nie ma.
Jednak jak wynika z komunikatów GDDKiA w Łodzi, inwestycja jest już mocno zaawansowana, a w przyszłym roku ma być ogłoszony przetarg na projekt. Sama budowa, jak przewiduje GDDKiA, to lata 2025-2027.
- Myślałem, że już w tym roku - śmieje się Zdzisław Kawalec, sołtys Srocka. - Najpierw moja żona była sołtysem, to wieszałem na tablicy informacyjnej komunikaty o odwołaniach od kolejnych decyzji ws. projektu czy przebiegu, teraz ja jestem sołtysem 6 rok i też wieszam nowe, a obwodnicy, jak nie było, tak nie ma...
Jak dodaje, większość mieszkańców się bardzo ucieszy, gdy inwestycja zostanie wreszcie zrealizowana, choć nie wszyscy.
- Większość bardzo czeka, bo w Srocku będzie spokój z tirami, ale raczej nie cieszą się ci, którzy stracą grunt pod obwodnicę, że jeden kawałek będzie przed wiaduktem, a drugi za - tłumaczy sołtys.
Zanim jednak rozpoczną się wykupy gruntów, GDDKiA musi zamknąć dokumentację inwestycji, która aktualnie jest analizowana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
- Obecnie jesteśmy na etapie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji, co przewidziane jest na koniec bieżącego roku - informuje Maciej Zalewski, rzecznik GDDKiA w Łodzi.
Z kilku wariantów przebiegu obwodnicy, GDDKiA rekomenduje jeden z dwóch zachodnich (na mapie zaznaczony zielonym kolorem). Gdy RDOŚ wyda decyzję i będzie ona prawomocna, inwestor ogłosi przetarg na wykonawcę - projektu oraz inwestycji.
Jak można przeczytać na stronie Ministerstwa Infrastruktury, planowana data ogłoszenia tego przetargu to drugi kwartał 2022 roku.
- Rekomendowany przebieg przyszłej obwodnicy liczy nieco ponad 3,8 km długości. Podstawowym jej celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w miejscowości z uwagi na jej umiejscowienie w centrum Polski - podkreśla Maciej Zalewski.
Droga krajowa nr 12/91 na odcinku Srock – Piotrków Trybunalski, pomiędzy autostradą A1 a drogą ekspresową S8, stanowi ważne, alternatywne do autostrady A1, połączenie Łodzi z Piotrkowem. Srock od lat narażony jest na uciążliwy i niebezpieczny ruch tranzytowy. Mieszkańcy od dawna domagali się działań od GDDKiA organizując m.in. protesty w centrum miejscowości.
W ubiegłym roku, po wielu wnioskach m.in. władz Moszczenicy, na trasie między Piotrkowem a Srockiem pojawiły się sygnalizacje świetlne.
- Wiem, że obwodnica w Srocku znalazła się w projekcie budowy obwodnic do 2030 roku, to bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców, choć jeszcze bardziej mnie cieszy, że GDDKiA przychyliła się do mojego wniosku o budowę wiaduktu w Bąkowcu, który połączy S8 i A1 w kierunku Łodzi - mówi Marceli Piekarek, wójt Moszczenicy.
META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?