Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przebieg S12 i S74 już znany, ale wzbudza kontrowersje. Będą protesty

Aleksandra Tyczyńska, Piotr Brzózka
61 kilometrów będzie liczyć trasa S12 w regionie łódzkim. Droga S74 będzie mieć w naszym regionie 24 km
61 kilometrów będzie liczyć trasa S12 w regionie łódzkim. Droga S74 będzie mieć w naszym regionie 24 km Tomasz Frączek
Decyzja środowiskowa ustala trasy dwóch planowanych dróg ekspresowych S12 i S74. Plany budowy „esek” do Radomia i Kielc cieszą kierowców, ale wywołują protesty mieszkańców.

Znamy przebieg planowanych tras ekspresowych S12 i S74, które za kilka lat mają połączyć Piotrków Trybunalski z Radomiem oraz Kielcami. Trasy obu dróg zostały zatwierdzone w decyzjach środowiskowych wydanych właśnie przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska. Ale nie wszystkim te trasy się podobają...

Trasa ekspresowa S12 będzie przebiegać przez gminy: Wola Krzysztoporska, Rozprza, Aleksandrów, Mniszków, Sławno i Opoczno. W sumie w województwie łódzkim wybudowanych zostanie 61 km drogi, mającej połączyć centralną Polskę z Radomiem, a docelowo z Hrebennem na granicy polsko-ukraińskiej.

Trasa od początku wzbudzała ogromne emocje mieszkańców poszczególnych miejscowości, przez które ma przebiegać. Ostatecznie wybrano wariant nr 6 (W6), tzw. szary, który można też w uproszczeniu nazwać północnym. Przeciw tej decyzji otwarcie protestują mieszkańcy Sulejowa, od samego początku optujący za innym rozwiązaniem - wariantem ósmym. Podkreślają, że wariant nr 6 spowoduje na ich terenie najwięcej wyburzeń i wywoła „wątpliwy efekt środowiskowy”. Mieszkańcy zapowiadają, że będą się odwoływać. Biorą po uwagę nawet blokadę mostu w Sulejowie na drodze krajowej nr 12.

- Mój dom albo będzie wyburzony, albo będę miała węzeł Włodzimierzów 70 metrów od domu - mówi Halina Wachowska z Sulejowa i dodaje, że osób, które nie godzą się na wariant nr 6 może być nawet ponad sto.

Jak podkreśla burmistrz Sulejowa Wojciech Ostrowski, wariant W6 jest najmniej korzystny dla gminy Sulejów.
- Nie jesteśmy przeciwni budowie nowej drogi, ale nie zgadzamy się na krzywdzenie naszych mieszkańców, skoro jest inne wyjście - mówi burmistrz i zapowiada, że będzie nadal wspierał mieszkańców w proteście.

- Raport środowiskowy przygotowała prywatna firma, której nie zależy na ludziach ani środowisku, tylko na pieniądzach. Z pełną odpowiedzialnością mówię, że raport został zmanipulowany - dodaje burmistrz Ostrowski.

Na razie z decyzji środowiskowej wynika, że trasa ekspresowa S12 ma się zaczynać na węźle Rokszyce, czyli przy skrzyżowaniu z planowaną autostradą A1 w pobliżu Piotrkowa Trybunalskiego. Trasa będzie obchodzić miasto od południa, z tej strony minie też Sulejów, ale trzeba zaznaczyć, że rozpatrywany na ostatnim etapie wariant nr 6 zakłada, że przebiegć ma najbliżej tej miejscowości.

Następnie droga będzie się kierować w kierunku północno-wschodnim przez węzły Mniszków i Kozenin. Opoczno droga ekspresowa S12 ominie od strony północnej, podobnie jak Wolę Załężną. Województwo łódzkie trasa opuści w pobliżu granicy dwóch gmin: Drzewica, Opoczno.

Trasa S74 jest natomiast częścią planowanej „eski” łączącej centralną Polskę z Kielcami, a docelowo z Podkarpaciem. W naszym regionie S74 będzie mieć 24 kilometry i przebiegać przez dwie gminy: Paradyż i Żarnów. Wybrano kombinację dwóch proponowanych wariantów - wtajemniczonym znanych jako „żółty” i „zielony”.

Droga rozpoczynać będzie się na węźle Kozenin, czyli skrzyżowaniu z trasą ekspresową S12. Za węzłem Kozenin droga ma biec prosto na południe, po czym za węzłem Paradyż ostrym łukiem skręci na wschód. Za węzłem Żarnów (trasa mija Żarnów od wschodu) przez węzły Bronów i Grębinice S74 biec już będzie prosto na południe, do granicy z województwem świętokrzyskim.

S12 i S74 do 2023 roku?
Trasy S12 i S74 zapisano w programie budowy dróg na lata 2015 - 2023, przyjętym rzutem na taśmę przez rząd PO-PSL. Miałyby powstać w latach 2019 - 2023. Wcześniej obie znajdowały się zaledwie na liście rezerwowej.

Po przejęciu władzy przez PiS nowy rząd ogłosił, że nie wycofuje się z programu poprzedników. Zasygnalizowano jednak, że nie zgadzają się wyliczenia, odnośnie kosztów całości. Według PO, sfinansowanie inwestycji zapisanych w programie miało kosztować 107 mld zł, według PiS - 190 mld zł. Stąd poszukiwania oszczędności.

Zaczęto mówić o tym, że część nowych tras ekspresowych, które obsługiwać będą mniejszy ruch, mogłaby powstać w standardzie 2 + 1, czyli naprzemiennie dwa pasy w jedną stronę i jeden w drugą. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie zaprzeczyło jednoznacznie, zapytane, czy w takim standardzie powstaną właśnie trasy S12 i S74.

Na razie jednak, z decyzji środowiskowej wynika, że obie trasy planowane są jako drogi 2 x 2, a docelowo nawet 2 x 3. Szerokość jednego pasa ruchu ma wynosić 3,5 metra, a pasa awaryjnego - 2,5 m, do czego należy doliczyć 1,8 metra pobocza. Planowana prędkość projektowa to 100 km/h, a prędkość miarodajna - 110 km/h.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na piotrkowtrybunalski.naszemiasto.pl Nasze Miasto