MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Opóźni się budowa planowanej S12?

Aleksandra Tyczyńska
Opóźni się budowa S12?
Opóźni się budowa S12? Dariusz Śmigielski
Sprawa wariantów przebiegu drogi ekspresowej S12 wraca do ponownego rozpatrzenia. A to może opóźnić planowaną inwestycję - prorokuje generalna dyrekcja dróg w Łodzi.

W kategorii zarówno sukcesu jak i porażki mieszkańcy Sulejowa mogą rozpatrywać decyzję o zwróceniu sprawy przebiegu S12 do ponownego rozpatrzenia. To wprawdzie daje nadzieję na to, że odpadnie wariant przewidujący wyburzenia kilkudziesięciu domów, ale jednocześnie stanowi ryzyko, że budowa S12 odsunie się w czasie. A to, dla zakorkowanego Sulejowa i kierowców podróżujących między Piotrkowem a Sulejowem, oznacza kolejne lata gehenny.

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, do którego poskarżyli się mieszkańcy Sulejowa oprotestowujący wybrany wariant przebiegu S12, tzw. W6, zdecydował o przekazaniu sprawy do ponownego rozparzenia na etapie wojewódzkim. Teraz Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Łodzi, która wydała decyzję środowiskową dla niekorzystnego dla Sulejowa wariantu W6, musi na nowo przyjrzeć się wariantom.

Mieszkańcy Sulejowa opowiadają się za wariantem W8, który - jak uzasadniają - ma prosty przebieg, jest krótszy o 600 metrów od wybranego W6, wiąże się ze znacznie mniejszą liczbą wyburzeń domów, a w dodatku niewiele bardziej ingeruje w chroniony obszar Natura2000, niż wariant wybrany przez urzędników z RDOŚ w Łodzi i akceptowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi.

Mimo uwag sulejowian, w toku kilkuletniego postępowania RDOŚ w Łodzi wydała decyzję środowiskową dla wariantu W6.

GDOŚ stwierdził jednak, że raport oddziaływania na środowisko jest obarczony wieloma błędami, a i sama decyzja środowiskowa jest nie do przyjęcia. Zauważył, że w raporcie tylko w sposób pobieżny odniesiono się do wpływu inwestycji na wody powierzchniowe i podziemne, są braki w charakterystyce przedsięwzięcia, nieaktualne dane dotyczące przedmiotów ochrony i brak też jest informacji o skali ingerencji w koryto rzeki Pilicy. Pozostały ponadto wątpliwości dotyczące akustycznego oddziaływania inwestycji zarówno na środowisko, jak i mieszkańców. GDOŚ podkreśla ponadto w uzasadnieniu swojej decyzji zwracającej sprawę do ponownego rozpatrzenia na to, że uzasadnienie decyzji dotyczącej wyboru wariantu W6 w zasadzie ograniczyło się do skopiowania obarczonego błędami i niedociągnięciami raportu.

Grzegorz Socha, naczelnik wydziału oddziaływania na środowisko RDOŚ w Łodzi poinformował nas, że jeżeli decyzja generalnego dyrektora się uprawomocni, cała procedura dotycząca wyboru wariantu S12 rozpocznie się praktycznie od nowa, włącznie z konsultacjami społecznymi.

Wprawdzie początek budowy S12 planowany jest dopiero na 2020 rok, ale GDDKiA w Łodzi już się obawia, że przez zamieszanie z wariantami, może dojść do opóźnienia inwestycji.

- Każde dodatkowe działanie, którego nie przewidywaliśmy może opóźnić kolejne etapy, w tym przypadku projektowanie i ubieganie się o zezwolenie na realizację inwestycji - mówi Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału GDDKiA. - Ponadto musimy pamiętać, że S12 stanowi całość z S74 i razem są bardzo ważną inwestycją dla regionu, która przez protesty przesunąć się do bliżej nieokreślonej przyszłości.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na piotrkowtrybunalski.naszemiasto.pl Nasze Miasto